GRAFIKEM SKORO NÁHODOU ...
Publikován od Jan Procházka v Příběhy · Čtvrtek 06 Bře 2025 · 4:15
Když se váš koníček stane zároveň prací, přináší to zvláštní pocit do té doby nepoznané radosti. Do práce se těšíte a občas se vám ani nechce končit. Samozřejmě, je potřeba mít s čím srovnávat – někteří to tak mají odjakživa, jiní si k tomu musí dojít.








Ve chvíli, kdy ve společnosti SVOS zjistili, že se věnuji počítačové grafice, dostal jsem příležitost vytvořit několik vlastních návrhů, a protože se líbily, postupně se z toho stala velká část mého pracovního mixu. Začalo to letáky, následovaly rollupy a firemní katalogy, až jsem nakonec měl na starosti celý grafický design firmy. Mezi projekty, které mě nejvíce bavily, patřila velkoplošná grafika pro MVV, kde se prezentují firemní vozidla po celém světě.

Grafika se brzy začala prolínat s focením – dokumentoval jsem výrobu pro servisní manuály a hotová vozidla pro marketingové materiály. Díky novým kontaktům jsem se dostal ke spolupráci s firmami, které stavěly veletržní expozice, a po odchodu ze SVOS jsem pro několik z nich pár let navrhoval grafiku externě. Každý nový projekt přinesl zkušenosti, ale občas i chyby. Jednou jsem například zaměnil rozměry u translucentní fólie, což byl při práci na poslední chvíli, téměř neřešitelný průšvih. Naštěstí se podařilo vše opravit a znovu vyrobit včas, i když to mne to samozřejmě stálo spoustu úsilí a peněz. Takové situace člověka naučí víc, než jakýkoli kurz.

Další skvělá zkušenost přišla při spolupráci s firmou MosaicTech, kde jsem od jejího vzniku tvořil promo materiály a podílel se na designu mozaik. Když se firma rozrostla, začal jsem se věnovat i jejich webovým stránkám, které spravuji dodnes.



Nové spolupráce přicházely na kratší nebo delší čas, a když se podívám do fakturačního softwaru, najdu tam více než 50 subjektů, pro které jsem za více než 15 let někdy něco dělal, a pro některé pracuji celou tu dobu bez přestávky. Pro SVOS jsem jako jednu z posledních věcí (2024/2025) vytvořil vizualizaci zatím neexistujícího vojenského speciálu 6x6, která vznikla na základě diskuze s jeho konstruktéry z kratšího modelu 4x4 v několika variantách.



Zásadních pro mě bylo 12 let u distributora hodinek pro ČR, kde to bylo především o B2B marketingu pro 12 brandů hodinek, ale grafikou jsem se jako markeťák zabýval také. Především tou pro sociální sítě, eshopy a pro jakékoli další použití, jež bylo třeba od základu vymyslet.
U hodinek si pro tiskovou inzerci většinou brandy dodávají grafické podklady samy, grafik na úrovni distributora jen montuje předpřipravené podklady do požadovaného výstupu pro potřeby té či oné lokace. Pro sociální sítě ale byly možnosti kreativity docela otevřené, a stejně tak pro reklamní formáty na Seznamu i Googlu. Jednou za čtvrt roku jsme pro maloobchody vydávali katalog s novinkami, a i tam bylo dost prostoru pro originální kreativitu i celkem časté produktové focení .
Během doby u hodinek jsem také postupně vytvořil pro všechny značky jejich české weby, ze kterých do současnosti přežila v podstatě jen „festina.cz“, ostatní se díky prodeji firmy a následné transformaci přestaly postupně využívat.



Jedním z docela zajímavých momentů v nedávné době byla práce pro zákazníka, který se rozhodl řešit grafiku interně, protože mu připadala externí spolupráce se mnou příliš drahá. Vyčlenil na to vlastního člověka, já ho proškolil, předal veškeré materiály a rozloučil se. O pár měsíců později mi ale volal majitel firmy s tím, že jeho grafik přestal docházet do práce a zda bych nemohl spolupráci obnovit. Po krátkém váhání jsem souhlasil – a brzy se ukázalo, že mě čeká zajímavá výzva.
Jejich grafik mezitím vytvořil nové logo. Bohužel neřešil technické aspekty – logo neexistovalo v křivkách a celkové provedení nebylo prakticky použitelné. Font byl sice moderní, ale příliš široký, grafický prvek nijak nesouvisel s firmou a claim byl tak malý, že se na vizitkách stával nečitelným. Taková situace se dá napravit jen do určité míry, ale snažil jsem se udělat maximum. No, někdy je možná lepší nevracet se, i když máte pocit, že jste toho od začátku součástí. Každopádně další dobrá lekce do sbírky. Stále se učíme … 😉



Zpracování grafického designu, fotografie a webdesign jdou v době internetu vždy ruku v ruce. Vzájemné propojení těchto tří oblastí, mě vždycky dokáže nadchnout pro nové věci. Visuální styl se podobně jako móda stále někam posouvá, vrací, nebo se inspiruje již vymyšlenými trendy a dává jim novou tvář moderní doby, v závislosti na způsobu nebo typu použití. Pokud se vám zdá, že bych vám v této oblasti mohl nějak pomoci, ozvěte se a zkusíme společně vymyslet něco zajímavého 😊
Zatím nejsou žádné recenze.